Een testimonial laten afnemen - lees hier hoe het werkt

Een testimonial laten afnemen

Een testimonial, getuigenis of klantenverhaal is een interview met een tevreden klant, meestal uitgewerkt tot een artikel op je website.

Wat leveren testimonials op?

Steeds meer bedrijven publiceren testimonials op hun website. Dit is waarom:

1. Betere SEO

Klanten die een probleem hebben, googelen naar een oplossing. Hoe meer jij erover op je website hebt staan,
hoe groter de kans dat je in de zoekresultaten naar boven komt.

2. Meer verkoop

Testimonials bewijzen dat wat je over jezelf zegt, klopt.
Een klant die twijfelt over een aankoop, wordt over de streep getrokken door de positieve ervaring van iemand anders.

3. Hechtere klantenrelaties

Trouwe klanten vinden dat leuk – een testimonial laten afnemen. Dankzij het interview krijgen ze zelf meer zichtbaarheid op het internet.

Testimonial laten schrijven

Waarom je testimonial laten afnemen door een copywriter?

Zelf je tevreden klanten interviewen kan wat raar aanvoelen, alsof je aan het vissen bent naar complimenten. Tegen een externe copywriter kan je klant vrijuit vertellen over de samenwerking zonder dat het ongemakkelijk wordt. Een copywriter weet bovendien hoe je een klantenverhaal uitwerkt tot een waarheidsgetrouwe en overtuigende tekst.

Dit is hoe het werkt

 Ontdek hoe makkelijk het kan zijn om een testimonial te laten schrijven voor je bedrijf.

1. Een afspraak

Bezorg me de contactgegevens van een tevreden klant en ik plan zelf een afspraak in.

2. Een interview

Ik neem een interview af  (telefonisch of via videocall) en schrijf de tekst.

3. Een testimonial

Jij krijgt een kant-en-klare testimonial om mee uit te pakken op je website.

Testimonial laten afnemen van een tevreden klant

Een testimonial rendeert meer dan één keer

Heb je een testimonial laten maken? Dan kun je die tekst eindeloos hergebruiken:
 
  • Plaats het artikel op je website (SEO).
  • Deel het verhaal in je nieuwsbrief
  • Publiceer de getuigenis als een betaald artikel (publireportage) in een tijdschrift
  • Herwerk de tekst tot meerdere posts voor je sociale media.
  • Gebruik de feedback als marktonderzoek. 

Veelgestelde vragen over het schrijven van testimonials

Moet ik aanwezig zijn bij het interview?

Dat hoeft niet. Wil je bij het eerste interview meevolgen om een idee te krijgen van mijn werkwijze? Dat mag. Of krijg je gewoon graag de tekst aangeleverd na afloop? Dat kan ook. Beide scenario’s zijn prima voor mij.

Mag ik de tekst nalezen en aanpassen?

Ja, en eventuele aanpassingen zijn inbegrepen in de prijs. Ik raad je aan om de finale versie ook door de klant te laten nalezen. Het is belangrijk dat jullie beiden achter het eindresultaat staan.

Mag ik de vragen zelf aanleveren?

Dat mag, maar het is niet verplicht. Standaard vertrek ik van mijn eigen vragenlijst voor het afnemen van getuigenissen. Heb je een eigen vragenlijst, of is er iets dat ik zeker moet vragen? Laat het dan gerust weten. 

Is de tekst mijn eigendom?

Ja, ik draag de intellectuele rechten aan jou over wanneer jij de factuur betaalt. Dat betekent dat je de tekst oneindig mag hergebruiken, ook op sociale media. Je hoeft mij daarvoor geen toestemming te vragen.

Hoe werkt de betaling?

Ik factureer mijn teksten telkens na oplevering, op het einde van de maand. Je hoeft dus geen voorschot te betalen.

Hoeveel testimonials moet ik laten afnemen?

Er is geen minimumaantal. Soms bezorgen ondernemers me een hele lijst met te contacteren klanten, maar je mag ook gewoon één testimonial vragen.

Geef tevreden klanten een megafoon

Testimonials zijn laaghangend fruit, want de tevreden klanten zijn er al. Het enige wat je nog moet doen, is hen aan het woord laten.