5 fouten op om te vermijden op je website

man en vrouw zien fout op website

Je website ziet er goed uit, met de nieuwste snufjes en spectaculaire foto’s. En toch komt er geen enkele aanvraag of bestelling binnen. Wat is er aan de hand? Hier zijn vijf fouten op je website die je verkoop kunnen dwarsbomen. Het goede nieuws? Ze zijn eenvoudig op te lossen!

1. Je spreekt geen mensentaal

Fouten om te vermijden op je website - je spreekt geen mensentaal

Leg je dienst of product uit in woorden die je klant begrijpt. Je wil bezoekers overtuigen om met je in zee te gaan. Maar daarvoor moeten ze eerst weten wat je aanbiedt. En daar knelt vaak het schoentje. Jij bent zo vertrouwd met je eigen sector dat je niet doorhebt waar anderen over struikelen. 

❌ Zeg dus niet: “Wij bieden door een doorgedreven digitale efficiëntie meer toegevoegde waarde aan onze klanten waardoor hun dienstverlening veel hoger wordt gewaardeerd.”

✅ Maar wel: “Met onze app beheren freelancers hun boekhouding eenvoudig online. Zo hebben ze meer tijd over voor hun klanten.”

2. Je zegt niet wat de volgende stap is

4fouten om te vermijden op je website - geen CTA

Zet op elke pagina minstens een opvallende knop (een call to action). Wat hoop je dat bezoekers doen nadat ze je pagina hebben gelezen? Langskomen, een offerte aanvragen, een kennismakingsgesprek boeken? Voor jou is je werkwijze vanzelfsprekend. Maar je klant kan geen gedachten lezen.  Met een duidelijke instructie kost het geen moeite om die volgende stap te zetten.

3. Je website beantwoordt de vraag niet

4 fouten om te vermijden op je website (je zegt niet wat de volgende stap is)

Zorg eerst dat je bezoekers het antwoord krijgen op de belangrijkste drie vragen.

Bezoekers die op je website komen, vragen zich af:

  1. Wie ben jij?
  2. Heb jij wat ik nodig heb?
  3. Wat moet ik doen om dat te krijgen?

Al de rest komt later. Begin dus niet met je blogs of nieuwsberichten. En wacht nog even met pop-ups en kortingscodes. Anders werk je hen alleen maar op de zenuwen.

4. Je weet niet tegen wie je praat

fouten om te vermijden op je website Je weet niet wie je doelgroep is

Spreek je doelgroep rechtstreeks aan. De stap die bijna iedereen overslaat bij het schrijven van webteksten, is research doen naar de ideale klant. Maar als je niet weet tegen wie je praat, hoe ga je die persoon dan overtuigen? Klanten kunnen pas voor je kiezen als ze weten waarvoor je staat.

❌ Zeg dus niet: “Wij bieden een integrale algemene dienstverlening.”
✅ Maar wel: “Wij doen tuinontwerp voor mensen met een kleine stadstuin.”

5. Je website brengt Google in de war

Fouten om te vermijden op je website - je brengt Google in de war

Gebruik de H1-titel waarvoor hij dient. Het gebeurt gelukkig minder vaak, maar er zijn nog altijd mensen die ‘Welkom op onze website’ als titel nemen. Slecht idee. De titel van een webpagina (je H1-titel) is één van de elementen die zoekmachines gebruiken om te begrijpen waarover de pagina gaat. En “welkom” is nu niet bepaald een woord waarop je gevonden wilt worden in Google. Zet daar dus liever je activiteit , je naam of je doelgroep, zodat zoekmachines meteen begrijpen wie je bent.

❌ Zeg dus niet: “Welkom op mijn website.”
✅ Maar wel: “Fotograaf Tom Peters”.

Fouten op je website oplossen?

Conclusie: de kwaliteit van je website hangt niet af van dure snufjes of grote budgetten. Onduidelijkheid is de grootste dwarsbomer van je verkoop. Gelukkig los je dat probleem makkelijk op met deze checklist. 

Vermijd:

Ga voor:

Nog beter? Laat je teksten schrijven

Wil je deze fouten op je website graag vanaf het begin vermijden? Ik neem je het schrijfwerk graag uit handen. Stuur me een mailtje en ik bezorg je een offerte.

Picture of Over mij
Over mij

Claro Communications, dat ben ik: Kathy Salden. Ik werk als freelance copywriter voor ondernemers die een extra pen kunnen gebruiken. Overtuigende teksten nodig voor je website of blog? Ik bezorg je graag een offerte.

Stuur me een bericht