Content maken – hoe houd je het vol?

Contentplanning technieken

Vroeger was het onmogelijk om als klein bedrijf op te boksen tegen de multinationals van deze wereld. Intussen zijn de machtsverhoudingen anders. Er zijn geen gatekeepers meer. Je hoeft geen duizenden euro’s meer uit te geven aan advertenties in kranten of dure tv-spots. Er staat niemand meer tussen jou en je ideale klanten. Je bereikt ze rechtstreeks met je website, je sociale media, een podcast of een blog. Maar hoe laat je die contentmachine het hele jaar door draaien? In dit artikel verklap ik je welke technieken succesvolle content creators gebruiken.

Inhoudstafel

1. De piramidetechniek

Influencer Gary Vee vertrekt altijd van een uitgediept onderwerp (een podcastaflevering, een gefilmde keynote) en maak daar vele kleine afgeleiden van, als een piramide. Zo schrijft hij een podcastvideo uit tot een blogpost. Hij haalt er quotes en korte fragmenten uit voor op sociale media. In plaats van telkens opnieuw het wiel uit te vinden, moedigt hij je aan om te vertrekken van wat je hebt en dat te hergebruiken in verschillende formats.

Content maken hoe houd je het vol

Voor- en nadelen van de piramidetechniek

De priamidetechniek kan je in één keer veel content opleveren. Je bent zeker dat je het maximale rendement haalt uit je investering. 

Maar wat werkt op Instagram, doet het daarom niet goed op LinkedIn. Een uitgeschreven podcastaflevering is geen goed blogbericht.  De resultaten kunnen dus tegenvallen als je geen rekening houdt met de trends en specificaties van elk platform. 

2. De kettingtechniek

Stand-upcomedian Jerry Seinfeld raadt aan om het maken van content een plaatsje te geven in je dagelijkse routine. Dat is hoe hij de grappen schrijft voor zijn shows. Schrijf bijvoorbeeld elke dag een post op sociale media voor je aan je dag begint, of schrijf elke avond twee bladzijden aan je boek of blog. Zet een kruisje in je agenda wanneer je het gedaan hebt. Na verloop van tijd vormt er zich een ketting van kruisjes. De uitdaging is: don’t break the chain.

Voor- en nadelen: Wie het boek Atomic Habits heeft gelezen, kent de kracht van kleine, dagelijkse gewoontes. Na een tijdje wordt een routine zo vanzelfsprekend dat het bijna geen moeite meer kost. Het nadeel van de kettingtechniek is dat één gemiste dag je zo kan ontmoedigen dat je het volledig opgeeft. En je moet keuzes maken: je kunt niet elke dag op alle kanalen tegelijk aanwezig zijn.

3. Don't miss twice

Een variant op de kettingtechniek van Jerry Seinfeld is Don’t miss twice. In plaats van een ononderbroken ketting te vormen, geef je jezelf een dag speling. Je mag dus af en toe een keertje overslaan, maar nooit twee keer achter elkaar. Zo krijg je een routine die je goed kunt volhouden en waarbij je niet meteen afhaakt als je één keertje de mist in bent gegaan.

Voor- en nadelen: Of deze techniek werkt voor jou, hangt af van je persoonlijkheid. Je geeft jezelf namelijk vanaf het begin al een vrijgeleide. Wie van nature gemakzuchtig is, zal hierdoor de lat meteen laag leggen. De kans dat je een dag overslaat, is groter dan bij de kettingtechniek. 

Content maken - hoe volhouden

4. Content batching

Heb je geen zin om elke dag een beetje aan je content te werken? Reserveer dan één keer per maand een volledige dag om al je content voor te bereiden. Tijdens die dedicated days doe je aan content batching. De redenering erachter is dat je te veel tijd verliest wanneer je tussen taken afwisselt. Het kost je hersenen energie om van de ene naar de andere taak om te schakelen. Het is dus beter om lang en geconcentreerd aan één ding te blijven werken en het dan los te laten.

Voor- en nadelen: Het voordeel van content batching is dat je je er voor de rest van de maand niets meer van hoeft aan te trekken. Met planningstools en software kun je alles op voorhand klaarzetten voor verzending. Het nadeel is dat je heel veel druk legt op jezelf om op die ene dag inspiratie te hebben. Het wordt een berg waar je tegenop ziet. Voor contenttypes waarvoor veel voorbereiding nodig is (denk aan podcastafleveringen opnemen) is content bacthing dan weer wel de meest geschikte formule, omdat je dan maar één keer per maand je studio moet inrichten en afbreken in plaats van elke dag.

Content batching

5. Delegeren aan freelancers

Heb je al deze technieken uitgeprobeerd en loopt je contentmachine toch weer vast? Of blijf je het uitstellen omdat er belangrijkere dingen op je wachten? Dan is het beter om het hele proces uit te besteden aan gespecialiseerde freelancers: een copywriter levert het hele jaar door blogs aan en interviewt elke maand tevreden klanten als je dat wil. Sommige copywriters nemen ook je sociale media uit handen. Zo kun jij je bezighouden met wat jij het liefste doet.

Voor- en nadelen: Dit is de enige werkwijze die je geld kost, maar je tegelijk tijd en stress bespaart. Zorg dat je een freelancer vindt met wie het klikt: iemand die aan een half woord genoeg heeft om jouw visie te vertalen naar sterke content. Neem voldoende tijd voor een uitgebreide kennismaking voor je iemand aan het werk zet. Gevonden? Dan hoef je alleen nog achteruit te leunen en de contentmachine te zien draaien.

Content maken - hoe volhouden
Picture of Over mij
Over mij

Claro Communications, dat ben ik: Kathy Salden. Ik werk als freelance copywriter voor ondernemers die een extra pen kunnen gebruiken. Overtuigende teksten nodig voor je website of blog? Ik bezorg je graag een offerte.

Stuur me een bericht